Ulciorul care merge de mai multe ori la apă

Grup mic, dar vioi, de ulcioare din lut, expus în satul Olari, judeţul Vâlcea. FOTO: Călin Hera

Grup mic, dar vioi, de ulcioare din lut, expus în satul Olari, judeţul Vâlcea. FOTO: Călin Hera

Fireşte, problema e mai complicată decât pare: care din cele două ulcioare merge de mai multe ori la apă? Aş vedea o reclamă la ulcioare similară celei la baterii alcaline, dar cine să plătească pentru aşa ceva şi de ce? Până la urmă, cine îşi doreşte într-adevăr să bea apă (sau vin) dintr-un ulcior de lut şi nu preferă un pahar din sticlă, cristal sau, Doamne-fereşte, un pet? Adică lucruri cu care s-a obişnuit deja, în care are încredere. Cunosc oameni care cred că laptele „se face” direct în cutii de carton (ce-i aia vacă?) şi care nu beau apă de la robinet din principiu, iar din fântână sau din izvor – de frică.

Aşadar: care ulcior merge de mai multe ori la apă şi oare ce mai înseamnă asta*, azi?

Profil de ulcior care merge e multe ori la apă, dacă e dus cu grijă. Foto: Călin Hera

Profil de ulcior care merge e multe ori la apă, dacă e dus cu grijă. Foto: Călin Hera

Întrebarea, aparent neserioasă, li se adresează şi vechilor mei prieteni (cărora vreau să le aduc aminte): A.Dama, Adela, Adi Dobre, Alin Fumurescu, Naiv, ajnanina, Cristian Dima, Cristian Lisandru, Angela, Gabi, LePetitPrince, dAImon, daurel, Laura Driha, Geminis, LadyA, Geanina, g1b2i3, Gina, Flavius, LeeDee, Nea Costache, Serafim, Doina Popescu, Alex Mazilu, Achilianu. Bogdan Onin, geocer, Deea, MeetSun, Zolty, Zalmoxys, Cristi R, Ion, cartim, carmen,  Anca, Carmen, Sictireli, Cristian Simion, Shayna, Năbădăiosul, Paul G Sandu, Mariana,  .

UPDATE. Am publicat pe Facebook, zilele trecute, o fotografie cu un al treilea ulcior (alãturat) şi am fost dojenit: cine poate garanta că un ulcior poate merge de foarte multe ori la apă? Ei, bine, nimeni. Ăsta e farmecul: să crezi că ulciorul poate merge de foarte multe ori la apă, dar să nu întinzi coarda. Până şi ulcioarele antice s-au păstrat, în cele mai multe cazuri, doar sub formă de cioburi…

_____________________________________________________________________________________________________________

*Ce-aţi zice de un proiect de rescriere a proverbelor şi zicătorilor? Cum adică „Omul cu minte îşi face iarna car şi vara sanie”?

24 comentarii to “Ulciorul care merge de mai multe ori la apă”

  1. Primesc cu drag prietene vechi, invitatia ta la un pahar de apa! Direct din ulcior, nu e cu suparare, dar sa fie rece! Mi-e imposibil sa accept altceva pe caldurile astea!
    Eu beau apa de unde mi-e cel mai la indemana, plata si imbuteliata sau pura si tratata, de la robinet! Ca beau de sete, nu de fite! Un izvor si-o fantana nu au mai prins insetarile mele de multa vreme, dar nu le-as lasa deoparte daca mi-e sete!

    Apreciază

  2. Mă bucură replica ta promptă şi frumoasă, Laura. Îţi doresc şi izvor. Nu cunosc izvoare care să nu fie în mijlocul unor peisaje minunate! Rămâi pe aproape, fiindcă am un plan-două şi nu putem decât împreună. Sper să răspundă apelului cât mai mulţi prieteni buni.

    Apreciază

  3. Ideea imi pare cel putin haioasa! 🙂

    Apreciază

  4. Cate semne trebuie sa aiba? 🙂

    Apreciază

  5. Multumesc pentru impulsul de a (mai) blogari !
    M-am documentat putin; zicala cu ulciorul este din categoria proverbelor despre risc, prudenta, noroc…

    Apreciază

  6. Dar berea? Berea se poate bea din ulcior? Sau, alta intrebare: exista si ulcioare care, in loc sa mearga la apa, merg la bere?

    Apreciază

  7. Să intrăm la apă!? 🙂 Câte proverbe încap într-un ulcior? Mulțumiri proverbiale.

    Apreciază

    • Mi-a plãcut un citat din Omar Khayyam. Ceva de genul: „am fost stãpânul lumii, tineam în mânã pocale de aur, iar acum am ajuns ulcior în mâna unui betiv” 🙂
      Multumesc pentru rãspuns!

      Apreciază

  8. Cand cosasii de pe dealul departe de sat asteapta sa vii cu ulciorul de la fantana si se uita lung dupa tine, ai grija de el ca de ochii din cap. Asta pe vremea cand nu aparusera sticlele de plastic, iar adultul dadea ulciorul pe mana copilului de-o schioapa: sa nu cumva sa-l spargi!
    Proverbul se poate rastalmaci: ulciorul merge de multe ori la apa cand ai oameni care-l asteapta plin 🙂
    Altfel, apare neatentia si… buf!

    p.s. te tot recitesc de o vreme, dar uite ca nu-mi faceam timp sa si scriu. Buna treaba asta cu link-uirea=trezirea 🙂

    Apreciază

  9. Beau si eu cu deaga inima apa dintr-un ulcioe de lut de la tine LP De regula, apa este mai buna si mai rece daca o bei din acest vechi recipient .

    Cred ca ulciorul poate merge la apa de mai multe ori daca ai grija…

    Multumesc ca „trezit” din amorteala produsa de canicula.

    Apreciază

  10. Tocmai ce am fost ieri la Horezu şi mi-am luat vase de ceramică! 🙂 Iubesc ulcioarele, vasele de lut, tot ce ţine de tradiţional! Din punctul meu de vedere, poate să ţină şi doar două zile la apă ulciorul, nu se compară cu nimic apa, sau orice altceva băute din el.

    Apreciază

  11. 🙂 Adevarul este, cred eu, mai simplu. Ulciorul nu merge niciodata la apa. Numai daca il ei de mana si il duci tu. Si daca ai grija de el sa ajunga si sa se intoarca de acolo. Romanii insa, obisnuiti cu miracolele, au vrut sa-si ia o marja de siguranta, ca sa zic asa: „nu merge de multe ori…”. Eu, care sint mai putin un om al minunilor si al miracolelor, as rescrie proverbul si as zice: „Ulciorul nu merge singur la apa”; Mi se pare un proverb mai decent si mai plin de miez, ca sa zic asa

    Apreciază

    • … si cate proverbe nu ar merita sa fie re-scrise sau întelese altfel !!! …
      fin observator, ca de obicei

      Apreciază

    • Fără să ţin morţiş să iau apărarea versiunii clasice a proverbului, prezicez totuşi că ceea ce vrea să spună autorul popular anonim e că nu este chiar înţelept să îţi încerci de prea multe ori norocul, mizând mereu şi mereu pe şansă. E o figură de stil „ulciorul merge/nu merge”. Na, că te-am luat în serios 🙂

      Apreciază

  12. mulțam fain pentru consideratiune, cum se zice pe la noi, prin Ardeal

    si ai dovedit din nou ca ai simtul umorului de calitate, cu tâllc si bine chibzuit, ceea ce mie, musai sa recunosc,
    imi cam lipseste
    sa te regasesc cu bine cand oi mai trece pe aici
    servus
    si iau multe mirari cu mine…

    Apreciază

Lasă un comentariu