Şarpele din farfurie

Şarpe desenat pe o farfurie din ceramică de Horezu. Foto: Călin Hera

Şarpe desenat pe o farfurie din ceramică de Horezu. Foto: Călin Hera

Prima oară când l-am văzut (în urmă cu foarte mulţi ani), m-a frapat. Atât de mult încât nici nu am îndrăznit să întreb (şi am fost mereu un tip foarte curios, cred că părinţii mei au fost printre cei mai încercaţi în perioada de ce?-urilor).

Între timp, a fost episodul cu şarpele, care a născut un poem. Apoi, alte oale şi ulcele din ceramică. Iar astă-vară am întrebat. Am aflat ceea ce ştiam deja (am mai citit şi eu), plus o poveste despre care doamna care mi-a răspuns, o femeie din satul Olari, unde am şi fotografiat această farfurie din ceramică, mi-a spus că e adevărată. Am întrebat-o, aşadar, ce semnifică diferitele simboluri care apar pe obiectele de ceramică din zona Horezu.

„Şarpele e un simbol la care noi ţinem foarte mult. Credem că fiecare casă are şarpele ei. E un şarpe bun, care veghează casa şi pe care nu trebuie să-l omori. Noi am renovat de curând casa şi muncitorii care lucrau au găsit un şarpe, la fundaţie. Unul dintre băieţi, fără să ne întrebe, că nu eram acasă, a luat şarpele şi l-a omorât. Credea că face bine. Dar în aceeaşi zi i-a murit vaca, o avea la munte”.

Din cele pe care le-am citit (aici – o scurtă descriere a credinţei), ştiam că viaţa şarpelui casei are o corespondenţ directă cu o viaţă din casa respectivă, că fiecărui suflet îi corespunde un şarpe. Povestea doamnei din Olari mi se pare un pic bizară, pentru că adaptează niţel credinţa despre rolul protector al şarpelui de casă, o transformă. Dar mi-am notat-o, important e sâmburele de la care pleacă. Sâmbure care o mână pe femeia respectivă să deseneze şerpi pe farfurii din ceramică.

Din păcate, nici celelate explicaţii n-au fost foarte convingătoare (aşteptam să vină nişte revelaţii izvorâte dintr-un filon nealterat de înţelepciune populară, dacă tot am ezitat aşa mult timp să întreb): cocoşul de Hurez înseamnă că oamenii de acolo se trezesc când cântă cocoşii (sic!), copacul vieţii, peştele credinţei creştine ş.a.m.d.

Povaţa mea: nu aşteptaţi să aveţi revelaţii (ele vin când nu te aştepţi, dacă vin), întrebaţi atunci când vă vine vreo întrebare şi căutaţi răspunsuri, bucuraţi-vă de răspnsurile pe care le găsiţi singuri sau pe care vi le daţi vouă înşivă.

Lasă un răspuns

