Observatorul Astronomic stă în picioare numai fiindcă e agăţat de stele

Clădirea Observatorului Astronomic rămâne în paragină. Chiar dacă, iată, e vegheată. Foto (cu telefonul): Călin Hera

Clădirea Observatorului Astronomic rămâne în paragină. Chiar dacă, iată, e vegheată. Foto (cu telefonul): Călin Hera

Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu stă în picioare numai fiindcă e agăţat de stele. Am făcut această constatare în urmă cu mai mulţi ani, când l-am vizitat ultima oară. Nu ştiu care e situaţia juridică a clădirii (presupun că e tot a Primăriei, căreia i-a fost donată), dar stă să cadă. Şi e păcat, fiindcă vorbim despre o clădire cu adevărat frumoasă.

Amiral Urseanu

Amiral Vasile Urseanu

„Mi-am construit casa în formă de yacht, având o cupolă de observator, ca în același timp când fac observații cu luneta, să am senzația că plutesc și pe mare”. Sunt cuvintele amiralului  Vasile Urseanu (1848-1926), un tip care a avut o frumoasă carieră militară (mai frumoasă decât te-ai aştepta gândind la vremurile pe care le-a prins) şi care, pasionat de astronomie, ne-a lăsat şi Observatorul.

Aşa cum vorbeam cu cineva drag mie, e vorba nu atât de sărăcie, cât de negospodăreală. Sunt lucruri vraişte prin toate odăile, e praf pe care un administrator gospodar ar fi putut găsi soluţii să-l şteargă. Nu e mare filosofie. Cât despre structura clădirii, renovare etc., aici e altă discuţie, în care ar trebui să intervină Primăria şi Ministerul Culturii, mă gândesc.

Angajaţii Observatorului mi-au părut destul sictiriţi sau mai degrabă resemnaţi. Mă refer aici la meseriaşii cu şcoală, la „astronomi”. Deşi am ghicit, pe ici, pe colo, pasiunea care i-a adus spre meseria actuală, pentru care au studiat ani buni, mi-au dat impresia că ar pleca fără regrete dacă li s-ar oferi ceva OK. E clar că Observatorul din inima Bucureştiului e mai mult ceva „de poză” (ce poţi observa din mijlocul unui oraş în care ilulminatul public funcţionează foarte bine, slavă Domnului!?). Dar o poză cum se cuvine face, o ştim deja, cât 1.000 de cuvinte.

UPDATE. Gratie Oltei Gârtoman, am aflat un lucru pe care sunt convins cã multi dintre cititorii acestui blog stiau deja: palatul lui Urseanu a fost construit de arhitectul I.D. Berindei (câteva cuvinte despre acest lucru gãsiti si aici si, inclusiv fotografii cu detalii, aici).

Lasă un răspuns

