Remus Suciu, fotograful fascinat de Jules Verne

Remus Suciu

Remus Suciu, unul dintre cei mai buni fotoreporteri cu care am lucrat.

Ce alegi:
a) marmote imperechindu-se pe Custura Bucurei, b) un extraterestru, c) Fața nevazuta a lunii?

Remus Suciu: Evident ca a) desi nu m-as da la o parte nici pt pct. c)

Alb negru sau color?
Remus Suciu: Color. Rareori alb-negru. Folosesc alb-negru în special la imaginile cu personaje in amurg, de seara, si aproape de fiecare data sepia.

Ce iti doresti cel mai mult să fotografiezi?
Remus Suciu: Înca visez la ai concura pe cei de la National Geographic. Vreau să fotografiez viata asa cum e ea, fara manipulari fara a ascunde ceva, viata omului simplu, nebagat in seama de mai nimeni.

Care este cadrul perfect?
Remus Suciu: Pfui, e o intreaga gama de cadre „perfecte”. Însă, fiind afectat de fotojurnalism (iremediabil) pot spune asa: cadrul perfect e cel care spune povestea intreaga despere ceea ce am in imagine, fara a mai fi nevoie de vreun articol sau explicatie foto.

Care e ultima fotografie de care ești multumit?
Remus Suciu: Chiar duminică am facut o imagine ce spune multe. Am vrut sa urc pe munte, vremea nu m-a lasat si totul s-a terminat cu un exceptional picnic la gura pesterii Cioclovina. În timp ce in ceaun fierbea gulasul pregatit am surprins o imagine care spune totul despre cei care eram acolo. În imagine nu e niciunul dintre noi, doar matizul (plin de noroi), ceaunul care fierbea deasupra unui foc si un trepied foto pe jumatate desfacut.

Ultima fotografie de care e multumit Remus Suciu: un popas la gura pesterii Cioclovina. FOTO: Rem

Ce-i spui unui copil care vrea să se apuce de fotografiat?
Remus Suciu: il intreb daca o face din pasiune sau doar sa imite pe cineva. Apoi îi zic sa invete intai bazele fotografiei si sa pozeze! Cel mai bine se invata meseria asta pe imaginile, bune sau rele, pe care le face. Cand vine cu imaginile lui, il si simt daca are sau nu vreo inclinatie spre arta fotografica

Ce sfat îi dai unui adult care are deja în spate mii de fotografii „de familie”?
Remus Suciu: Ca e timpul sa mai urce o treapta. Daca va merge intr-un loc cu familia nu trebuie sa faca doar poze cu ai lui aliniati in formatie in fata unui obiectiv turistic, ci sa schimbe un pic ordine in primplanuri ordinea. Practic, sa creeze o compozitie care sa incante ochiul.

Ce aparat de fotografiat recomanzi unuia căruia îi place imaginea, vrea să facă fotografii bune, dar n-are pretentii de profesionism?
Remus Suciu: Un dslr pentru consumer, undeva pe la 25-30 de milioane de lei vechi. Sunt doua feluri de aparate: Compacte si Dslr. La cele compacte e rău că e cu vizualizare directa; nu poti schimba lentilele si nici nu poti regla mare lucru.

Fotografiile făcute cu aparate tip „Idioten” sunt naspa?
Remus Suciu: Nu chiar, poti ascunde asta cu o compozitie buna a imaginii.

De ce rezistă fotografia, cu tot avântul televiziunii?
Remus Suciu: Pentru ca fotografia e rodul unor emotii traite sau a unei dorinte neimplinite. Televiziunea e prea directa. E cam cu li se spune damelor de companie in baruri: sa provoace placere, nu sa produca.

Care e scriitorul care ti se pare că scrie cel mai fotografic?
Remus Suciu: De departe, Jules Verne. De mic am realizat asta. Am „tocat” cu savoare cartile lui si exact ceea ce-mi imaginam citind, aceea gaseam in imaginile tiparite in carte. Nu cred ca se va mai gasi cineva care să redea cu atata scuratete fapte si locuri fara sa zica „imagine that”.

NOTĂ. Dragii mei, aceasta e interviul de care am fost eu în stare. Nu voi putea niciodată să fac interviuri asa reusite precum reuseste Dan, în Ziarul de la cinci. Luînd exemplul maestrului, vin si vă rog să continuati voi sirul întrebărilor. Remus promite să răspundă.

UPDATE. Ca urmare a unei întrebări de la LePetitPrince (care m-a scos din blogroll 😛 ) si a răspunsului lui Remus, public mai jos două fotografii pe care mi le-a trimis maestrul ;).

Cărări prin suflet (1). FOTO: Remus SuciuClick pe foto pentru imagine mărită (merită!)
Click pe foto pentru imagine mărită (merită!)

38 Responses to “Remus Suciu, fotograful fascinat de Jules Verne”

  1. Dragă Călin: mă faci să roşesc cu atâtea laude; eşti tu mult prea îngăduitor. Felicitări pentru întrebări, sunt exact cum trebuie: nici multe şi nici puţine, nu prea dure, dar nici excesiv de confortabile, nici prea-prea, nici foarte-foarte…

    Dragă Remus: sunt invidios pe Călin (în sensul bun al cuvântului, evident) că te-a abordat el primul; chiar l-am „ameninţat” că intru pe fir dacă nu se grăbeşte cu interviul; acum, când văd cum a ieşit, chiar nu-mi pare rău că a reuşit să-l ducă la bun sfârşit.
    Dacă nu ţi se par prea multe, am şi eu trei întrebări:

    – Se poate trăi în România/Europa din fotografie artistică?
    – Dali sau Da Vinci?
    – Ce crezi că urmează după fotografia digitală?

    Mulţumesc anticipat pentru timpul acordat.

    Apreciază

    • Dane, scuze de intarziere, incerc sa-ti raspund acum la intrebarile tale.Deci:
      1.Nu, nu se poate trai in Romania doar din fotografie artistica, trebuie sa o amesteci cu mult fotojurnalism si foto de nunta
      2.De departe voi alege Da Vinci
      3.Sigur va urma un soi de holograma.

      Apreciază

  2. Imi place interviul tau si ma bucur ca l-am cunoscut pe Remus, prietenul tau.Daca voi avea vreodata aparat de fotografiat imi vor fi de folos sfaturile artistului fotograf.
    Si pentru ca azi e Ziua Romaniei, le urez tuturor La multi ani!

    Apreciază

  3. Unde mai pui că Remus „activează” în Hunedoara, g1b2i3 😉

    Apreciază

  4. @Dan: Ai spus 30 noiembrie ;). Am încercat să mă încadrez.

    Apreciază

  5. Salut,
    dacă dl.Remus Suciu poate să dea sfaturi unui fotoamator începător care stă în cărucior cu rotile.Mă refer la sfaturi ce pot îmbunătății calitatea fotografiilor.Mulțumesc anticipat pentru timpul acordat.
    Sănătate și numai bine.

    Apreciază

  6. Oare ce ar trebui sa infatiseze o fotografie pe care ar numi-o „Carari prin suflet”?

    Stiu ca fiecare fotografie trece prin suflet, totusi, daca ar fi sa aleaga una, ce ar fi in ea, cum ar fi?

    Apreciază

  7. Adaug cărările la finalul interviului.
    P.S. Sunt grozave! Si chiar mai mult decât atât!

    Apreciază

  8. Domnule Suciu,
    Ce intrebare nu v-a fost pusa, desi ati fi dorit sa raspundeti la ea?

    Apreciază

    • Intrebari nepuse ar fi o gramada.Mi-e foarte greu sa ma pronunt asupra uneia.A dumneavoastra e cu dus-intors iar eu pe mine, inca nu pot sa ma intreb nimic.Unde mai pui ca e mai sanatos sa nu vorbesti neintrebat.Parca asa ni se spunea in scoala….

      Apreciază

      • Multumesc pentru raspunsul diplomatic.
        Daca tot „e mai sanatos sa nu vorbesti intrebat” 😉 am sa formulez o intrebare:
        – in ceea ce va priveste, care sunt cele mai reusite fotografii? (acelea cu subiect cautat/studiat sau cele instantanee, sugerate de o reflexie, o umbra etc.)

        Apreciază

      • ERATA: “e mai sanatos sa nu vorbesti neintrebat”…

        Apreciază

      • Draga”Mica”, scuze daca am fost cam transant.Eu nu pot vorbi decat direct.E o deformatie profesionala a fotografilor, cuvinte putine si la obiect.
        Acum, ca raspuns la intrebarea pusa iti zic, fara nici un fel de aluzie, cele mai bune imagini iti sar in fata, se produc instantaneu sau mai bine zis iti sunt trimise de Sus, trebuie doar sa casti bine ochii.Chiar daca esti la volanul masinii(cum sunt eu de multe ori),mai arunca un ochi si-n stanga si dreapta, pe cer..etc.Intotdeauna cand cauti un subiect, nu-l prea gasesti.Risti sa pierzi si o jumatate de zi si tot sa nu-l gasesti asa cum l-ai vrea.Deci, tine aparatul la indemana, incarcat cu film sau sa ai cardurile goale…Spor!

        Apreciază

  9. pina acum iti citeam /citesc si voi citi editorialele;
    sa imi ‘orinduiesc’ timpul si nu numai, pt o rubrica de interviuri? si de ce nu, o carte… ai tot ce trebuie pt un asemenea demers

    [inca scriu greu, scuze pt grseli]

    Apreciază

  10. Remus,
    Revin cu o întrebare-propunere:
    Eşti de acord (şi ai timpul necesar) să fii „judecătorul” unui concurs de fotografie organizat de Zia®ul de la 5 în a doua jumătate a lunii decembrie?

    (Aproape) în fiecare lună am avut un astfel de concurs, de amorul artei, iar clasamentul a fost stabilit în urma unui scrutin popular. În această ultimă etapă din 2010 aş vrea să încerc o altfel de stabilire a câştigătorului; şi, cum eşti singurul artist fotograf la care am acces direct 🙂 m-am gândit să te rog să fii juriul imparţial care să cântărească exponatele şi să motiveze în câteva cuvinte, din punct de vedere artistic, dar şi tehnic, ordinea finală.

    Aici poţi vedea ce şi cum am făcut până acum:
    http://www.globe-trotter.ro/ziaruldela5/category/concurs/
    Mulţumesc anticipat pentru răspuns, oricare ar fi acesta.

    Apreciază

    • Dane, esti sigur ca vrei asta?Nu stiu daca tu sti ca eu lucrez la cel mai carcotas ziar din judet, un fel de Academia Catavencu de Hunedoara.Defecte gasesti o gramada, la orice imagine.Nici ale mele nu mi se par perfecte.Daca te risti cu mine ca judecator…treaba ta, eu sunt dispus sa arunc un ochi peste imaginile din concurs.Am spus imagini pt ca nu toate se preteaza a fi fotografii.
      P.S.-nu ma simt un artist fotograf, fac asta ca asta stiu sa fac.

      Apreciază

Trackbacks

Lasă un răspuns

